۴- دکتر سید جعفر حمیدی

دکتر سید جعفر حمیدی فرزند سید آقا در سال 1315 در بندر بوشهر متولد شد. وی تحصیلات ابتدایی تا متوسطه را در بوشهر سپری نمود.پس از آن به عنوان شاگرد اول دیپلم ادبی بدون کنکور دوره لیسانس ادبیات فارسی را در دانشگاه شیراز گذرانید. وی پس از خدمت سربازی به تدریس در دبیرستان سعادت بوشهر مشغول شد.

استاد حمیدی در سال 1346 به تهران آمد و موفق به اخذ فوق لیسانس علوم تربیتی و روانشناسی شد. پس از آن در سال 1355 دوره فوق لیسانس ادبیات فارسی را در دانشگاه تهران گذرانید. دکتر سید جعفر حمیدی پس از اخذ کارشناسی ارشد در رشته ادبیات برای گذراندن دوره دکترا در همین رشته وارد دانشگاه فردوسی مشهد گردید و در سال 1363 به این مهم نایل گردید.

استاد تا سال 1365 در وزارت آموزش و پرورش مشغول به خدمت بوده و در این سال به وزارت علوم و دانشگاه شهید بهشتی انتقال یافت و هم اکنون با درجه استاد تمام در دانشکده ادبیات فارسی این دانشگاه مشغول به تدریس می باشد. دکتر حمیدی در زمینه شعر نیز فعالیت داشته و دارد و به گفته خودش تا قبل از سالهای 1340 شعر کلاسیک می سروده ولی پس از آن به شعر نیمایی نیز گرایش پیدا میکند وی به شاملو چوبک و هدایت علاقه زیادی دارد و شاملو را به خاطر اشعارش می ستاید. وی همچنین در زمینه کارهای پژوهشی نیز فعالیت های زیادی داشته است و تاکنون در بسیاری از سمینارهای داخلی و نیز کنفرانسهایی در آلمان انگلیس چین و فرانسه شرکت نموده است .

دکتر حمیدی آثار زیادی دارد که عبارتند از :

وصلت در سده ی تظلم،ابراهیم ابراهیم،از خون کبوتران،ابر باران بار،از سایه تا نشان،آینه شروه سرایی،وزیر کشان،تاریخ نگاران،سعدی در کیش،تاریخ اورشلیم،آسیه ملکه مصر،بوشهر در مطبوعات عصر قاجار،33 غزل عرفانی از فروغی بسطامی،داستان سیاوش(پژوهش)،بندر ریگ،چون پایه پنجم،فرهنگنامه بوشهر،استان زیبای بوشهر،سی بوشهر،جانگدازان،ماشین نوشته ها،صد رباعی،صد غزل،صد دوبیتی و ... که آخرین اثر استاد مجموعه مثنوی دگرگون نامه می باشد.

استاد همچنین در زمینه درسی نیز با همکاری دکتر سید احمد حسینی کازرونی تالیفاتی دارد که برخی از آنها عبارتند از :

رودکی و منوچهری،فرخی سیستانی و کسایی،گلبانگ سربلندی،متون عرفانی،گزیده متون فارسی،آیین نگارش و ...